torsdag 3 februari 2011

Fjärde boken, Harry Potter!

Jag läste ut fjärde boken igår och den var verkligen bra!
I fjärde boken har Harry går Harry fjärde året på Hogwarts, och som vanligt börjar boken
hemma hos familjen Dursleys, den här gången med att Harrys ärr brinner som eld.
- Ett tecken på att Lord Voldemort är i närheten?

Harry får annat tänka på än brinnande ärr när världsmästerskapen i quidditch börjar, och sedan när 
sommarlovet är slut ska Hogwarts delta i den farliga trekampen.
En tävling med tre deltagande från skolorna Durmstrang, Beauxbatons och självklart Hogwarts.
Endast en person från varje skola får delta, men frågan är, vems namn drar den flammande bägaren?


Jag har tyckt att de tre första böckerna var lite barnsliga, och fick höra av anonym att fyran,femman,sexan och sjuan skulle vara mer ungdomsböcker än resten, och som denna anonyma person sa (skrev) så blev det så, men jag vet faktiskt om jag är riktigt nöjd med det. I och med det att Harry och hans vänner blir äldre verkar dom bli smartare och allvarligare. 
Det är inte direkt samma sak som förut, inte lika mycket humor men böckerna är fortfarande otroligt bra, och dom blir bara bättre och bättre för varje bok. Det blir med stort intresse som jag läser den femte boken i serien. 
Fjärde boken har också mer spänning, våld och inte alls samma barnslighet.
Som sagt, en ungdomsbok.


Harry Potter och den flammande bägaren





2 kommentarer:

  1. Att den är bra!? jag håller med dig om att dom första inte är så bra men jag tycker ändå att trean är riktigt bra så dom börjar bli bra för mig där;)
    Vänta bara tills du får läsa femma, den är den bästa enligt mig:)

    SvaraRadera
  2. Sexan är bäst! :D Och jag älskade böckerna redan från ettan! De är ju sjukt bra :) vadå barnsliga? de är barn, vad ska de annars vara liksom? :D

    SvaraRadera