måndag 11 juli 2011

När jag lät dig gå - Gayle Forman

*Spoilervarning*
-För er som inte läst första boken-


Tre år efter Mias olycka har allt förändrats.
Det var Adam som fick henne att komma tillbaka, och Adam som fick henne att tillslut också gå.
Mias dröm har gått i uppfyllelse och hon har äntligen blivit känd inom musiken, som cellist åker hon runt i världen och håller sina konserter.
Adam själv har också blivit en del av musiken. Som rockstjärna är livet inte alltid lätt och trots att det är det här som Adam drömt så mycket om trivs han inte mycket med tillvaron.
Mia och Adam har helt tappat kontakten när Adam åker till London för att turnera med sitt band när han går på en av Mias konserter och efteråt blir bjuden till hennes loge.

Nu är det Adam som berättar sin historia, ur sitt perspektiv och man får följa hur han sakta går sönder, hur hela hans själ fallit sönder i tusen bitar sedan Mia lämnade honom för att förverkliga sin dröm.
Adam har blivit ett riktigt psyko och det tabletterna och pillerna är sånt som han inte längre klarar sig utan.

Första boken slukade jag med hull och hår, så bra var den men när jag läste uppföljaren blev jag lite tveksam, den är fortfarande otroligt bra men vissa stunder ville jag bara sluta läsa den, lite egoistiskt kanske, för skälet till att jag ville sluta var att det inte hände så som jag ville att det skulle... Men boken i sig var bra, bättre än bra och jag älskade slutet.
Gayle beskriver bra och jag fick en väldigt fin bild framför mig om vad som hände och omgivningen.
Lite dubbla åsikter har jag väl haft nu, så jag kan väl dra ett sista streck och säga att jag hade nog väldigt höga förväntnigar för boken och att den inte riktigt levde upp till dom, men att jag ändå är nöjd och att allt ändå löste sig i slutet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar