torsdag 10 maj 2012

Lovisa Gästbloggar: Fördomar och skit




Fördomar
Alla människor har dem. det finns inte en kotte på denna jord som inte har fördomar. men varför?
varför i hela friden ska vi ha fördomar om exakt allt och alla!

jag satt och tjuvlyssnade på ett par brudar i min egen ålder när jag fikade i stan för någon dag sedan. de snackade om killar. det största intresset i denna ålder. De snackade såklart om snygga killar, och fula killar. vadå fula? vem är det som bestämmer att man är ful? hur ska man se ut för att vara snygg?
jag började fundera på det...
hur kan man ha fördomar mot andras utseende? det enda på kroppen man knappt kan göra något åt. Man kan ju inte rå för hur man ser ut! man föds med ett utseende som är unikt. INGEN är likadan.
Normalt. vad är det? finns det utseenden som ser normala ut när alla ser olika ut? förklara det för mig i sådana fall.
men det finns det. dagens tjejer ha en midja på 10 cm i diameter, byst stora som bowlingklot, breda höfter och lår som är lika smala som fotlederna! vi ska helst väga ca 40kg när vi är runt 15 år, annars räknas man som överviktig. vi ska bära smink som får oss att förändra vårt utseende så mycket att när man tar bort sminket ser man inte vem personen är.
HUR KAN DET BLIVIT SÅ FEL!
Folk svälter sig för att passa in. Ser man inte ut som en barbiedocka till kroppen så blir man en utanför mängden. Man blir utstött, får inte hänga med de ''populära barbie-tjejerna'', utan får bilda sig en egen ''vi-som-inte-är-populära-grupp''.
När blev anorexiasmala tjejer snyggare än tjejer med en kvinnlig kropp. vi tjejer är skapade med bredare lår och höfter än killarna. det är SNYGGT! det är NATURLIGT. och det är INGENTING som vi ska försöka banta bort. 
vars är världen påväg?
Men alla tjejer där ute, vi är inte felfria små änglar.
Vi kräver vältränade, långa sportkillar med magrutor och vax i håret. vi delar upp killarna i två olika kategorier. sportkillarna och nördarna.
jag kan inte heller säga att jag inte har fördomar, för då skulle jag ljuga er alla rakt upp i fejset. jag är en vanlig tjej precis som hälften av jordens befolkning. 
men jag har börja tänka. tänka på vad vi egentligen håller på med.
Vi alla snackar skit om allt som är samhället. dagligen hör jag ord som- fetto, din fule fan, bög, hora, slampa, nörd. 
mycket av det vi säger är bara på skoj. SKOJ?! vad är ''skoj'' med de där orden? Okej om man kallar sin bästa vän nörd när hon/han pluggat supermycket till ett prov, men innan du klämmer fram det så kan du väl ta en titt så ingen i närheten kan ta illa upp. 
Ordet bög. 
jag är så sjuuuuukt less på dem som har fördomar om homosexuella. VARFÖR? 
''usch, det är äckligt'' hör man folk säga. vad är det som är äckligt med kärlek? det är ju en helt vanlig människa som blir kär i en annan helt vanlig människa. det är ju inte könet man blir kär i, utan en person. 
om du nu så gärna vill snacka skit om homosexuella så gå till ett enskilt rum och snacka där så INGEN kan ta illa upp. 
''men seriöst, ingen här är ju bög ändå'' 
Hur vet du det!? det kan visst finnas någon som är det i närheten. men de vågar inte säga något. de är rädda för fördomarna. allt de hela tiden tvingas höra, men måste lådsas som ingenting. de är rädda att bli mobbade, att vännerna skicker, allt skitsnack. såklart man inte då vill säga det högt. jag hade nog inte heller valt att berätta för någon om jag varit homosexuell.
folk blir mobbade. fysiskt och psykiskt misshandlade på grund av kärlek. för er alla som varit kär så vet ni att man inte kan rå för vem man blir förälskad i.
Jag förstår inte personer som kan säga- han ser bög ut.
Hur kan man se om någon är homosexuell. hur kan man se att någon älskar en av samma kön bara av att titta på personen. det är OMÖJLIGT! jag lovar.
men såfort en kille inte passar in, så blir han kallad bög. om en tjej beter sig lite som en kille så blir hon kallad lebb. 
VARS ÄR VÄRLDEN PÅVÄG!? det är inte såhär det ska vara. alla borde få se ut som man vill, få älska vem man vill, ha vilken stil man vill, gilla vilken musik som helst, kunna vara vän med vem som helst och sluta döma folk för utseendet, stilen, kärleken eller något annat!
nästa gång du öppnar munnen och ska slänga ut ett glåpord av något slag, tänk på detta som jag skrivit.
och för du som har dåligt självförtroende, du är vacker. du är speciell. du är lika viktig som alla andra och ingen, absolut ingen, har rätt att trycka ner dig. försök att se det positiva med digsjälv för du är unik, speciell och älskad av många.

Läs Lovisas recension på 'Pojken som kallades det' här.

5 kommentarer:

  1. Jag håller helt klart med! Speciellt om det där med bög. Vad i hela friden är det för fel med att vara homosexuell?
    Och det här med utseendet, det är ju inte riktigt klokt!

    SvaraRadera
  2. Väldigt bra skrivet! Och jag håller verkligen med.

    SvaraRadera
  3. Jättebra skrivet!

    SvaraRadera
  4. Tänk om du är sjukt smal från början? Min vän är supersmal men hon bantar inte eller något, hon är född så. Så jag håller inte riktigt med dig. Självklart ska man inte banta men jag håller inte med "when did this become hotter than this?" Bilden. Annars, superbra skrivet !

    SvaraRadera