måndag 13 augusti 2012

Personer du kanske känner - Jay Asher och Carolyn Mackler

Året är 1996 och Emma är en av de lyckliga få som har en egen dator. Men lycklig är inte riktig vad man kan kalla henne när skälet till att hon får den är för att hennes mamma och pappa har skiljt sig.
Dessutom har hon och Josh, före detta bästa vän och nuvarande granne slutat pratat med varandra och Emma mår sämre än någonsin. Men när Josh en dag kommer över med en skiva för en Amerikansk Chattsida verkar allting förändras när det istället för chattsidan kommer upp en helt annan sida som vi är vana att kalla för Facebook, åtta år innan Facebook ens uppfunnits. 
Utan någon som helst aning vad det är för sida börjar Emma undersöka den när hon plötsligt kommer över en bild med ett valbekant ansikte och inser att kvinnan på bilden är hon, fast trettio år äldre. På något mystiskt sätt kan hon läsa om sin egen framtid men hennes framtid verkar allt annat än ljus. Sanningen är den att hennes framtid faktiskt är en mardröm jämfört med Josh’s framtid. Hur ska hon göra för att förhindra sitt mörka framtida liv, går den ens att andra och vilka konsekvenser skulle det leda till?

Jag måste säga att idén om den här boken faktiskt är väldigt häftig och jag kan inte förneka att Jay Asher och Carolyn Mackler tillsammans är ett mycket bra författarpar och att jag njöt under hela läsningen.

Den är väldigt mysig, lätt att komma in i och båda karaktärerna, både Josh och Emma är varken jobbiga eller tråkiga att läsa om och även om slutet är en aning förutsägbar så tyckte jag om att läsa den och slutet var faktiskt bättre än väntat, konstigt nog.
Dock kunde jag inte undgå att tycka att 13 skäl varför, Jay Ashers tidigare bok håller en annan nivå fast det beror nog mest på att den boken bara är deprimerande medan Personer du kanske känner är en uppiggande och glad  bok som man gärna sitter och läser under en regnig dag.
Läs! 

En sak som jag vill anmärka på att det står att de hittar Facebook 15 år innan det uppfunnits men Facebook uppfans 2004 och alltså borde det bara vara 8 år... 

3 kommentarer:

  1. Svar: Vart ska du länka till inlägget?
    Hängde inte riktigt med XD

    SvaraRadera
  2. Svar: Jahaa x3
    Fast jag skrev det för typ några månader sedan ' - '

    SvaraRadera
  3. Sv: Jag börjar skolan onsdagen den 22, när börjar du då?
    Jättebra recension ;) Bra idé med handlingen, skulle gärna vilja läsa den boken ;)

    SvaraRadera