lördag 5 januari 2013

En ung kvinnas sista ord - Regine Stokke

När Regine Stokke är 17 år slås hennes värld i spillror då hon får diagnosen Leukemi. Med en fruktan att få spendera resten av livet i en sjukhussäng startar hon bloggen Face your Fear där man får följa hennes kamp från det att hon fått diagnos till den 3 December, dagen då hon dör.
Allt detta har hänt på riktigt och den här boken är en sammanställning av Regines dröm, att hennes blogg en dag skulle bli till en bok.

Jag tänker inte ljuga när jag säger att jag gärna hade kunnat skippa halva boken. Den är hemsk och även om jag fattar tycke för Regine så är det värdelöst att läsa då man vet att hon kommer dö och sidorna dit är långa.
Inte långa i antal men texten och allt som händer får mig att tycka att 40 sidor är lika långa som 100. För när det händer glada saker, som en förbättring så vet man ändå att hon kommer dö och då känns det bara dystert och deprimerande att läsa. Så deprimerande att jag tillochmed fällde en tår på slutet.
Ändå är det intressant att läsa och jag häpnar över hur många som kommenterar och hur mycket hon lyckas åstadkomma trots sin sjukdom. 
Hur hon får hela Norges befolkning att hoppas över att hon blir frisk, hur många som sörjer när hon dör och hur hon snabbt lyckas få fler och fler att ge blod. Jag säger det bara, den tjejen var fantastisk och jag tvivlar inte på att den här boken om en ung kvinnas kamp länge, om inte för alltid kommer kommer stanna i folks hjärtan.

Jag har valt att inte betygsätta den här boken eftersom det inte är skönlitteratur utan mer som en självbiografi.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar