torsdag 25 april 2013

En tesked jord och hav

Saba Hafezis största dröm är att resa till Amerika, en dröm hon ärvt av sin mamma och delar med sin tvillingsyster Mahtab.
Men att leva med en dröm i det fängslande och hårda Iran på 90-talet är så gott som förbjudet och när Saba åker till flygplatsen för att äntligen åka till sitt älskade land är det något som går snett och istället får hon se Mahtab och sin mamma kliva in på planet.
Men var det verkligen det som hände, varför vill ingen berätta och vad är det som människorna i byn döljer för henne?

En tesked jord och hav är en realistisk berättelse. En så pass realistisk roman att jag vissa stunden blev tvungen att stanna upp och kolla författarens namn för att försäkra mig om att det hela bara var påhittat.
Sabas historia är enorm, allt som hon upplever och går igenom är som en skräckfilm på många sätt och jag beundrar hennes mod mer och mer för varje kapitel som går.
Samtidigt äcklas jag av hur det är att leva i Iran och även om det här utspelar sig under 90-talet så tvivlar jag på att det är mycket som har ändrats och det gör mig ledsen.
Så i samma stund som boken verkligen är en tankeställare så innehåller den ändå allt som en bra bok bör innehålla och minus allt det hemska är det spännande att följa Sabas liv, hopp och drömmar.
En bok värd att läsa.

Trots att boken är bra så vill jag inte sätta högra än en trea eftersom jag inte är så mycket för böcker som denna.
-Alltså, för realistiska. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar