lördag 4 oktober 2014

The Maze Runner - Filmen


Efter att ha läst boken kunde jag förstås inte låta bli att se filmen också så igår bar det av till biografen för att äntligen få se filmen som jag väntat på i flera månader.

The Maze Runner.

Här kan ni läsa om filmens handling.
Läs min recension på boken här.

Skådespelarna: 
Dylan O'Brian levererade bra som vanligt men resten var jag inte så imponerad av. Om man jämför med t.ex The Hunger Games där man får gåshud för att de är så duktiga så blir jag nästan ledsen för att The Maze Runner inte ens var i närheten av samma kvalité.

Storyn: 
Extra Large Movie Poster Image for The Maze RunnerVissa stunder av filmen var så långsamma att jag höll på att somna, ibland tog det förstås fart men då var det inte på det där vanliga sättet att man sitter på helspänn och är helt slukad av filmen, istället vandrade tankarna ofta över till annat och vissa stunder funderade jag på om jag skulle gå därifrån och strunta i filmen. Handlingen följde inte heller boken så bra vilket gjorde att man störde sig på småsaker.

Musiken:
Nä, när det skulle vara en seriös scen tyckte jag att den var löjlig för att musiken aldrig passade in, man kunde förutse mycket med hjälp av att lyssna på vad som spelades. Trist.

Karaktärerna:
Jag önskar att jag kan säga att jag fäste mig vid alla karaktärer men det är helt tvärtom, när folk dog så ryckte jag bara på axlarna, det berörde mig inte alls på det sätt som det borde ha gjort. Ingen av karaktärerna kändes särskilt djupa eller personliga, inte ens Thomas.

Effekterna:
Effekterna var för det mesta bra men det kändes ibland som om att man kunde se att Muren var animerad och i slutet av filmen kunde man definitivt se vad som var "verkligt" och vad som var animerat. "The Grievers" såg ut som gräshoppor och skrämde en inte. När karaktärerna blev jagade så satt man inte och hoppade upp i ner i stolen för att de skulle springa fortare, man kom som aldrig in i filmen riktigt som man t.ex gör i Taken.

Övrigt:
Vissa saker kunde man ifrågasätta i filmen, ibland fanns det ingen logik, det var osammanhängande scener och vissa saker som var viktiga i boken hade tagits bort helt.

Vad var bra?
Det som var bra i filmen var Dylan O´Brien. Det var också mycket action och om man inte läst boken så kan jag tänka mig att den här filmen är hur spännande som helst. Men för mig var det här ingen speciellt bra upplevelse. Jag hade förväntat mig mer men fick mindre. Den var bra men jag hade förväntat mig mer.



Filmen var okej

2 kommentarer:

  1. Ska väl ta och läsa boken då innan jag ser någon film ;)

    SvaraRadera
  2. Jag har taggat dig: http://dolasbokblogg.blogspot.se/2014/10/sisterhood-of-world-bloggers-award.html.

    Hoppas du vill göra den! :)

    SvaraRadera