söndag 5 december 2010

5 december - 2 advent

Glad advent på er alla! Idag kommer det ännu en intervju, den här gången med en författare!
Låt mig presentera Ann-Helen Lestadius, författaren till Sms från Soppero och Hej vacker!


Varför började du skriva SMS från Soppero?  Jag såg en annons om en skrivtävling med temat "Att vara ung same i dag" och jag som länge hade tänkt skriva en vuxenroman om tre generationer samiska kvinnor bestämde mig för att ta den idén men koncentrera mig på ungdomarna. Och så vann jag tävlingen och min bok gavs ut 2007. Jättekul!

Hur fick du idén till den?
 Tanken med boken är att berätta om vad som händer när man tappar ett språk, när man inte kan prata samiska och hamnar lite utanför. Jag vill berätta om samiskt liv och så är det ju förstås också viktigt att det är en kärlekshistoria. Den börjar med ett sms från renskötarkillen Henrik till Solna-tjejen Agnes.

Vad var det första du tänkte när du fick veta att du vann tävlingen 'att vara ung same idag'?
 Jag blev så glad! Jag fick telefonsamtalet när jag satt i tunnelbanan och var på väg att hämta min son från dagis. Jag som alltid drömt om att bli författare, det var så stort att jag nästan inte kunde fatta det.

Hade du tänkt från början att det skulle bli en efterföljare?
 Ja, absolut. Jag visste att det fanns så mycket mer att berätta om Agnes och hennes Henrik.

Vilken bok tycker du mest om 'SMS från Soppero" eller "Hej vacker" ?
 Hej vacker. Jag gillar dem båda men i Hej vacker växer ju kärlekshistorien mellan Agnes och Henrik och så dyker min favoritkaraktär Ella upp. (Vad tycker du om henne förresten?)

När kommer din tredje bok ut? (för er så är titeln hemlig)
 Den kommer ut sommaren 2011. Det vore bra om du inte skrev ut titeln för den är lite hemlig ännu. :-)

Hur lång blir den?
 Minst lika lång som Hej vacker.
Vad tänkte du om att SMS från Soppeo och Hej vacker blir till film?
 Det är också rätt svårt att förstå. Film är så stort. Men det är jättekul att folk ska få se byn Soppero och att fler lär sig mer om samer.

Har du läst någon bok som själv önsakt att skrivit?
 Oj, många! Flera av Joyce Carol Oates, till exempel "Blonde". Jag gillar också Torgny Lindgren och Åsa Larsson.

Vilken är din favoritförfattare/bok?
 Favoritförfattaren är Joyce Carol Oates. Jag gillar så många böcker och det ändras hela tiden.

Vilken är din favoritgenre att läsa/skriva i ?
  Jag gillar att skriva kärlekshistorier, berättelser om familjer, om generationer. Jag läser helst sådana böcker också plus deckare.
Hur lång tid tog det att skriva första boken?
 Två veckor.

Andra boken?
 En månad men då jobbade jag med den utspritt på ett halvår kanske.

Hur viktigt är omslaget för dig?
 Jätteviktigt! Därför var jag också med och fixade fram bilder på tjejen på omslaget.

Hur många böcker blir det om Agnes?
 Tre. Men kanske fler om jag känner att det finns mer att berätta.

Sitter du och funderar innan du ska skriva eller kommer det till dig när du sitter vid datorn?
 Jag har en plan, en mindmap (tankekarta) som i grova drag beskriver det som ska hända men sedan när jag väl sitter ner och skriver händer mycket som jag inte alls planerat och det är roligt.

Vilken är din favoritbok i barndomen?
 Jag gillade Maria Gripes böcker till exempel "Skuggan över stenbänken", Jag läste också "Anne på Grönkulla" och alla Kitty-böcker.

Om du kommer på något till boken när du t.ex sitter i en bil, vad gör du då?
 Då tvärstannar jag så fort jag ser en parkering och skriver ner det jag kommit på.

En hälsning till dina läsare?
 Tack för alla fina saker ni säger och skriver till mig. Jag tycker att det är så roligt att åka ut i landet och träffa mina läsare. Jag hoppas att ni ska tycka om den tredje boken också. Ta hand om er och kom ihåg att det finns inga halva människor, säg istället att du är dubbel. Dubbelt så bra!















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar