måndag 6 december 2010

6 december, en dålig bok fast fortfarande bra!

Anklagad, av Robert Cormier var en riktigt dålig bok som jag hatade och förbjöd alla att läsa den men så plötsligt, kände jag ett sug att läsa den igen.
Och efter en andra läsning har jag plötsligt ändrat åsikter, plötsligt är boken bra och jag börjar riktigt tycka om den! Konstigt va? Så nu tycker jag faktiskt att det är en av de bästa böcker jag läst.
Jag är allmänt förvirrad.

Jason är tolv år och den sista som såg sjuåriga Alicia i livet - utom mördaren förstås...
Jason och Alicia var - trots sin ålderskillnad väldigt bra kompisar och Jason var oftast hemma hos henne.
Även den dag som hon dog.
Alla i staden är väldigt upprörda och i behov att lösa mordet snabbt tas en expert dit, och med Jason som
huvudmisstänkt får Jason (utan att veta att han är misstänkt) förhöras, Jason är blyg, har svårt att skaffa kompisar och helt oskyldig... Eller?

Jag gillar boken, den är spännande och man fastnar i den även om den inte är så tjock.
Så... dagens lucka blir en bok som jag både älskar och hatar.


2 kommentarer:

  1. Jag (Agnes) gillar deckare även fast jag inte förmått mig att läsa så mycket i den kategorin. Har du läst Det stumma vittnet av Agata Christie? Katja läste väldigt mycket Zäta- böcker av Elsie Petrén när hon var yngre, gjorde du?
    Fortsätt skriva!!!!!!

    SvaraRadera
  2. Jag läste också väldigt mycket Zäta när jag var yngre men det stumma vittnet har jag inte läsbara hört talas om och det roliga är att jag inte kan hitta den på google, konstigt va? Fortsätt skriva ni med!

    SvaraRadera