söndag 12 december 2010

Tredje Advent

Nu är det tredje advent och vilken tur jag hade när jag såg att jag hade fått ännu ett mail.
Från Jenny Jägerfeld den här gången. Jag ställde några frågor för ett tag sedan, och här är alltså svaren!
Kommentera!


Varför började du skriva "Här ligger jag och blöder"? 
Jag ville så gärna skriva en bok till efter min första "Hål i huvudet" och jag ville att huvudpersonen skulle vara både stark och svag och en person man verkligen kunde tycka om. Det var viktigt att hon inte blev ett offer.


Hur fick du idén till den?
Idéerna kom från många olika håll, det är svårt att svara på exakt hur, för jag vet inte! Men jag var klar över att jag ville undersöka en mamma-dotter-relation och att jag ville skriva både sorgligt och roligt.
 
Vad var det första du tänkte när du fick veta att din bok vann Augustpriset? 
Jag satt ju där på Kulturhuset på själva galan med alla bokmänniskor omkring mig. När de sa mitt namn tänkte jag: DET ÄR INTE SAAAAANT! DOM SÄGER MITT NAMN!!! Och så blev jag sjuuukt glad förstås!


Hade du tänkt från början att den skulle vinna? 
Nej, det hade jag faktiskt inte. Jag var superglad över att bara vara nominerad. Men jag hoppades i hemlighet!
Vilken bok tycker du mest om "Hål i Huvudet" eller "Här ligger jag och blöder"? 
Det går nästan inte att svara på, båda har varit jätteroliga att skriva. Jag tycker mycket om Hål i huvudet för att den var min första, att det var den som fick mig att bli författare, men också mycket om Här ligger jag... för att den gett mig så många nya roliga chanser, som det här med Augustpriset. Så tror jag att jag utvecklats som författare och det gör att min senaste bok nog är lite bättre berättarmässigt och språkligt.

 
Tänker du skriva några fler böcker?
Jajamensan! Håller på med en nu!

 
Några speciella planer?
Att fortsätta med allt roligt som jag gör och försöka vara en så god människa som jag bara kan, mot andra människor och mot miljön.
 
Har du läst någon bok som själv önsakt att skrivit?
I en klass för sig, av Curtis Sittenfeld
  
Hur lång tid tog det att skriva första boken?
Typ fyra, fem år. Men då skrev jag inte hela tiden, utan kanske bara några timmar i veckan, periodvis inte alls.
 
 Hur viktigt är omslaget för dig?
Det är nog ganska viktigt faktiskt.
 
 Sitter du och funderar innan du ska skriva eller kommer det till dig när du sitter vid datorn?
Både delarna. Jag tänker mkt hela tiden, men jag får också många idéer när jag väl sätter mig.
 
Vilken är din favoritbok i barndomen?
När jag var typ 3 år var det Totte och Malin, när jag blev lite äldre, Narniaböckerna.
 
Om du kommer på något till boken när du t.ex sitter i en bil, vad gör du då?
Då försöker jag komma ihåg det, jag liksom hårdmemorerar det, el så skriver jag ner det men det är rätt sällan.
 
Vad använder du för skrivprogram?
Word.
 
En hälsning till dina läsare?
Jag är så glad så glad att ni läser det jag skriver, och jag hoppas att ni fortsätter med det!


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar