torsdag 5 maj 2011

Cirkeln - Mats Strandberg





Man fattar varför cirkeln fått så många lovord och blivit så stor på så kort tid nät man läst ut den drygt 500 sidor långa boken och man inte annat än hålla med vad alla säger.
För det första fastnar boken direkt, men det är inte bara det. Hela grejen med att den utspelas i Sverige gör att den blir mer verklig. Allt händer inte i USA.
Boken är inte det minsta seg som vissa fantasy brukar vara och den blir väldigt personlig när det är så många huvudpersoner med i den. Jag hittade min favorit direkt. 
Så som många andra böcker är den här unik på sitt sätt. Språket är verkligt och det är som om man själv lever sig in i boken, som om man står bredvid och kollar på när allting händer.
Om du inte läser den här boken... ja då missar du sannerligen någonting stort!
Det jag gillade extra mycket var att man fick följa varje huvudperson (utom en) och man lärde verkligen
känna dom. Alla karaktärerna har ett eget liv och det skildrar det verkliga livet väldigt bra.
Alla har sina egna talanger, kunskaper och sätt att reagera på och man hittar en som liknar en själv på en gång (jag tyckte att Minoo liknade mig mest) Vilka tyckte ni?

Engelsfors - bara på namnet hör man hur fint det är. Engelsfors, Ängels Fors.
Men skenet bedrar och allt är inte så vackert under ytan.
När en pojke hittas död på skolans toalett och månen en natt blir röd samlas sex tjejer och en vilsen ledare i en bortglömd plats, undanskymd från folket. De vet inte hur de kom dit, varför och de har inget gemensamt.
Men utan varandra kommer det inte överleva.

I den här boken är skolan ondskans plats, vilket är lite ironiskt eftersom de flesta ungdomarna i den här världen inte tycker om skolan. (Jag är inte en av dom).


Tack Raben & Sjögren för boken, verkligen läsvärd!
Och tack mycket för väskan! :)

1 kommentar:

  1. SV: Verkligen? Snön här har gått bort för länge sedan, ungefär vid början av April (:

    SvaraRadera