måndag 8 augusti 2011

Topp 5½ Hur man gör för att bevara sina böcker.

Visst är det jobbigt när man hittar repor på böckerna, trasiga sidor, kladd..?
Därför, ska jag nu skriva ner min Topp 5½ för att ni ska kunna hålla era böcker fina så länge som möjligt!

1. När du äter saker som kladdar, t.ex maträtter med sylt (Palt, Plättar/Pannkakor, Våfflor osv...) ha alltid papper nära dig och boken långt ifrån sylten. Syltfläckar på papper är väldigt svårt att få bort.
Smält choklad är inte fint på böcker så försök att inte äta choklad med bara händerna medan du läser.

2. Golv, kan vara väldigt smutsiga, det samlas sand, damm och vem vet vad...
Speciellt om du har djur blir golvet väldigt sandigt.
Och sand ger repor på böcker, även om det inte låter så troligt men det är sant.
Speciellt på pocket blir det mycket repor.

3. Pocketböcker är väldigt ömtåliga och det blir väldigt lätt repor på ryggen av den.
Försök därför öppna den så lite som möjligt. Med andra ord, öppna den så att du kan läsa den.

4. Har du kanin? Undvik att ha boken liggandes nära kaninen när du läser. Böcker är mumsmums för kaniner... Det är iallafall något jag har märkt... :)


5. Småsyskon, storasyskon... Som inte förstår hur mycket vi håller av böcker, de är farliga! (haha)
Utrivna sidor, kladd på böckerna, hundöron i sidan, det är dem som orsakar all förödelse du har på dina
böcker (oftast) Det är därför man ska undvika att låna ut sina favoritböcker till dem... Åk istället
till närmaste bibliotek och låna boken där.


5½ (fem och en halv) . Undvik att vika s.k 'hundöron' i dina böcker, ger fula märken!

Läsarnas tips! (Tack till de som kommenterat!)


1. Ha inte chokladbollar som bokmärken. (Haha?!)

2. Tappa inte boken i något kladdigt eller blött.



Det var alla tips! Hoppas ni följer dem. Ger fräscha böcker som håller längre!
Har du fler tips? Kommentera så fyller jag på eftersom! :)





4 kommentarer:

  1. Ett tips är att inte använda chokladbollar som bokmärke, och att inte tappa boken i något annat kladdigt eller blött. Jag har inga direkt erfarenheter av det första men jag tror inte boken blir särskillt fräsch av det... hihi!

    SvaraRadera
  2. Haha chokladbollar som bokmärken?:) Har jag aldrig någonsin hört talas om :D

    SvaraRadera
  3. Det hade inte jag heller innan jag skrev det men så kom jag på att det inte vore så bra att använda chokladbollar som bokmärke och då var jag ju tvungen att varna alla andra så att man inte testar det... Haha.
    :D

    SvaraRadera
  4. - Handskas varsamt med böckerna (särskilt pocket) när de reser med dig i väskan.
    - Var försiktig med att inte droppa ner i boken när du precis varit i havet/sjön.
    - Skriv inte upp saker med bläck i närheten av boken, pennor tenderar att halka iväg..
    - Bläddra ivrigt, men inte för ivrigt - sidor är inte gjorda av sten och kan rivas itu.
    - Använd inte gamla gummiband som bokmärke när det är 30 grader ute.
    - Undvik att äta soppa, ketchup, bär och rätter med sås när du ska läsa.
    - Släng inte ifrån dig böcker även om du tror att ditt sikte är grymt, för det är det inte alltid.
    - Bär inte på för många ömtåliga böcker (pockets främst) samtidigt om du vill undvika kantstötta sådana.

    Och ja, jag har råkat göra alla dessa misstag. :-)

    SvaraRadera