torsdag 15 december 2011

Fatta eld - Suzanne Collins



Katniss är fri. Äntligen. Efter att hon vunnit Hungerspelen har hon allt hon önskat sig.
Men efter Katniss vållande till två segrare i spelen har plötsligt folket i distrikten insett att det går att trotsa regeringen och plötsligt är Katniss - eldflickan, en symbol för det växande upproret, revolten. Men för Katniss som äntligen är lycklig och totalt omedveten om revolten går hela hennes liv i bitar när  President Snow plötsligt kommer på besök någon dag innan segerturnén... Och besöket är allt annat fredligt.
Katniss har plötsligt två alternativ framför sig, antingen låtsas älska Peeta för resten av henne framtid trots att alla i distrikt 12 inklusive President Snow är väl medvetna om den hon egentligen älskar är Gale. Och det andra alternativet - att sätta sig emot hela regimen och därigenom försäkra sig genom en säker död för henne och alla hennes vänner...
Allt för att lugna den hetsiga pöbelhopen, och allt går perfekt ända tills den dag då det omöjliga plötsliga händer.

Av alla de hundra (inte riktigt) recensioner jag läst på den här boken så säger ungefär sju av tio att den inte kan mätas med ettan... blablabla och just det fick mig att tveka inför att läsa boken, men allvarligt... efter att jag läst ut den kan jag bara säga att ni som känner er träffade kan slänga er i väggen, för andra boken är minst lika bra och för er som känner er tveksamma till att läsa den strunta i vad alla säger, för den är verkligen bra. Verkligen. Spänningen som varar hela tiden, kärleken, sorgen...
Läs, läs, läs!

Kan tillägga att jag bytt till Lag Peeta nu.

Ps. Snart kommer filmen ut på film!

1 kommentar:

  1. Jag har läst boken och jag tyckte att den var riktigt bra. Men eftersom att jag inte har tillgång till Revolt så tyckte jag att slutet var ett dåligt slut då jag måste vänta innan jag kan få läsa den.

    SvaraRadera