tisdag 30 oktober 2012

Varför Cliffhanger, varför?!

Han vände sig om och gjorde en grimas.
"Jag hatar när du får rätt."
Alexia gick nedför trappan tills de stod näsa mot näsa.
För att kunna göra det måste hon stå på trappsteget ovanför honom. Hon kysste honom lätt.
"Jag vet. Men jag är så kolossalt bra på att ha rätt."


Spoilervarning för den som inte läst första boken!*

Berättelsen om Alexia Tarabotti fortsätter, men den här gången som Alexia Maccon efter att hon äntligen gift sig med sin älskade man. Men som fru till en varulv och samtidigt vara en övermänsklig, själlös kvinna är livet inte det lättaste. Speciellt inte när hennes man helt plötsligt försvinner till Skottland samtidigt som någonting i London härjar som gör att alla övernaturliga varelser blir dödliga.
För att kunna bryta förbannelsen tvingas Alexia, tillsammans med ett nybildat sällskap åka iväg upp i luften ända till sin mans hemland för att möta farorna, men fienderna är fler än de kunnat ana.

Gail Carriger har lyckats igen, verkligen. Redan från första sidan var jag helt fast och när jag läste sista sidan så vill jag bara ha mer direkt, så otroligt bra skrivet!
Så bra faktiskt att jag inte ens har något att anmärka om förutom den otroligt tydliga cliffhangern i slutet, gah! Varför måste det vara så spännande?!

Språket är väldigt bra också, flytande, humoristiska konversationer och även om språket är en aning gammaldags (eftersom den utspelar sig på 1800-talet) så är det inget man lägger märke till utan det får boken bara att bli ännu bättre och det blir lättare att leva sig in i miljön.

Och Alexia... Jag är helt och fullständigt galen i henne! Vilken situation hon än hamnar i så har hon alltid sin snäva tunga med sig och var hon än är tycks hon alltid vara sugen på te, det är helt omöjligt att inte tycka om henne och jag kan direkt säga att hon är en av mina favoritkaraktärer. Kärlek!

Grymt bra bok och definitivt lika bra som ettan om inte bättre, läs!

Första boken i serien Själlös och även om du, precis som jag ledsnat på vampyr/varulvstrenden så är det här ändå din bok, vem du än är.



3 kommentarer:

  1. Tycker du att jag borde läsa de här böckerna? :)

    SvaraRadera
  2. Vi tycker i princip exakt samma sak om de här böckerna :D

    SvaraRadera
  3. Det låter spännande. Jag borde kanske läsa de här böckerna.

    SvaraRadera