onsdag 26 juni 2013

Sveriges enda manliga bokbloggare? Intervju med Viggo!


Viggo är 13 år gammal, bor i Norrland och är en av de få pojkarna som fortfarande älskar att läsa.
Förutom att läsa och skriva står även bloggen högt upp på Viggos intresselista.
För mer än ett år sedan startade Viggo bloggen Bookfinger och i den här intervjun kommer ni få läsa mer om Viggos tankar kring att vara en av de få manliga bokbloggarna som finns i Sverige, hur det är att blogga och om läsintresset.

Hej Viggo! För inte så länge sedan fyllde din blogg 1 år (grattis!) har du lust att berätta om hur allting började?

Hej Elisabeth (och tack)! Allting började en gång för länge sedan  (lite mer än ett år sen) en dag när molnen hängde grå över himlen och jag var ute på en promenad med min hund. Några månader tidigare hade jag mest av en slump läst Bläckhjärta av Cornelia Funke och fått igång mitt bokintresse på nytt. Den här dagen hade jag nyss kommit ihåg en artikel jag läst i KP om bokbloggar och börjat fundera på att skapa en egen bokblogg. Det började med att jag diskuterade alternativa namn på en bokblogg med pappa, och det som jag gillade bäst av dem vi kom på var Bookfinger (som kom efter min favoritkaraktär i Bläckhjärta: Sotfinger/Dustfinger!) Några dagar senare började jag jobba med en design till bloggen och fundera på hur det skulle se ut. Och resten (dramatisk paus) är historia ;)

Det är inte särskilt vanligt med pojkar som läser, än mindre om de som bloggar om böcker. Hur känns det att vara Sveriges kanske enda maskulina bloggare och hur kommer det sig att det blev just böcker som du började blogga om?

Först vill jag bara säga att jag inte är den enda, men det är ju faktiskt väldigt ovanligt med killar som bokbloggar. Jag vet bara en annan (Läslampan). Anledningen att det blev just böcker är rätt enkel att svara på. Det är just böcker som är mitt absolut största intresse, så det fanns liksom inga andra intressanta alternativ direkt :) Och hur det känns? Ja, jag vet inte hur det skulle kunna kännas på något annat sätt, men det känns bara bra för mig! Det spelar liksom ingen roll att alla (nästan) andra är tjejer ;)

Vad är det bästa med att blogga?

Att man får lära känna så många andra med samma starka intresse! Jag har lärt känna så många otroligt snälla och roliga bokbloggare (hej Elisabeth!), så jag tror att jag hade fått ett väldigt tråkigt liv om jag inte börjat bokblogga.

Det sämsta?

Nästa fråga!

Favoritförlag? Varför?

Svårt! Jag gillar de flesta förlag som ger ut bra böcker! Men Rabén & Sjögren och Semic kanske, eftersom de har gett ut de flesta av mina favoritböcker. Och Nordsteds eftersom dem ger ut Tolkien-böckerna ^^

Favoritgenre, varför?

Fantasy utan att blinka för att allt kan finnas och hända där.

Vad är det viktigaste med en bok?

Att den är bra? Haha, okej förutom det så kanske det är att karaktärerna ska vara intressanta och få läsaren att vilja veta mer om dem.

Är det bra eller dåligt att de flesta ungdomsböckerna har kvinnliga huvudkaraktärer nu för tiden?

Jag minns att du frågade samma fråga för ett tag sen, men jag håller inte direkt med om att de flesta ungdomsböcker har kvinnliga huvudkaraktärer. Eller: i alla fall inte i fantasy som jag läser mest. Men jag tycker att det är bra med starka kvinnliga huvudkaraktärer eftersom de kan vara minst lika bra som manliga! Den så kallade "sanningen" att böcker med tjejer som huvudpersoner automatiskt blir en tjejbok och inte är lika bra är ju supertöntigt! Kolla bara på Engelsforstrilogin eller Legenden om Morwhayle som är några av mina favoritböcker. De hade inte ens varit hälften så bra om det inte funnits kvinnliga karaktärer. Men sen så finns det ju böcker med tjejer som huvudpersoner som bara handlar om kärlek, men det är bara en smaksak att jag inte är så förtjust i kärleksböcker. Beautiful Creatures där killen är huvudperson och blir kär i en tjej i stället för tvärt om var inte heller någon höjdare.

Hur skriver du en recension?

Jag väntar tills jag nästan glömt bort vad boken handlade om för jag tänker "Åh vad drygt att skriva en recension", sen sätter jag mig vid datorn för jag tänker att nu måste jag göra det, och sen flyter det bara på :) Först skriver jag lite allmänt om boken /sidor, författare, serie), sen ett citat från boken, handling och vad jag tycker om boken. Jag är (nästan) alltid helt ärlig i vad jag tycker om boken, och jag skriver alltid något om vad jag tyckte om slutet (utan att avslöja det) eftersom jag tycker att det är en så viktig del av boken.

Vad kommer först, skriva, läsa eller blogga?

Är det okej om jag besvarar din fråga med en fråga? Vill du mörda mig? Nej, men det är en så svår fråga! Jag vet att blogga kommer sist (jag vet, jag är ett monster), men sen blir det svårare. Men det får bli att läsa, eftersom jag nog kan läsa mer bra böcker än vad jag kan skriva.

Om jag säger kaktusblomma, vad är den första boken du kommer att tänka på då?

Ehm, *tänker så det knakar*, Flugornas herre! Den enda gröna boken jag har i bokhyllan XD

Nämn en bok som alla borde läsa (bara titeln, inte varför)

Silmarillion av J. R. R. Tolkien, för att....

Och till sist, är det något särskilt som du vill hälsa dina läsare?

Hmm. Läs Legenden om Morwhayle av Peter Bergting, även om jag och Elisabeth har lite olika åsikter om sista boken ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar