tisdag 7 maj 2013

Urzula Poznanski lyckas igen!

Bastian är tjugo år och i hela sitt liv har han pressats av sin far som vill att han ska bli en doktor och fortsätta att bära familjens namn.
Bastian hatar sin far och när Sandra, Bastians stora förälskelse frågar om han vill följa med på ett lajv, ett femdagarsläger som helt och hållet ska utspela sig under medeltiden, helt utan läkemedel, mobiler eller tändstickor så säger han ja, dels för att han är kär i Sandra och dels som protest mot hans fars förväntningar.
Men när platsen avslöjas visar det sig att marken de ska vara på är förbannad. Bastian väljer att skratta bort det men när profetior slår in och människor försvinner börjar han tvivla, är de verkligen ensamma i skogen?

Efter Erebos trodde jag inte att jag skulle läsa någonting liknande som skulle vara lika bra eller läskigt men så skrev Urzula Saeculum och jag var tvungen att ändra åsikt direkt.
Saeculum slog verkligen mina förväntningar helt och även om jag lyckades lista ut vissa scenarion i boken i förväg så var det länge sedan som jag läste en sådan läskig men samtidigt spännande bok.
Det var omöjligt att släppa Saeculum och jag satt uppe hela natten, rädd att få mardrömmar om jag inte fick veta förklaringen på skräckhistorien som aldrig tycktes sluta.
Jag gillade alla karaktärer, de hade egna och viktiga personligheter och även de som jag störde mig på och ville hoppa in i boken för att slå till dom så hade det inte varit en bok utan de karaktärerna.

En realistisk, klockren rysare som får gåshuden att resa sig!

Rekommenderas starkt för de som själva är lajvare men även för de som knappt vet vad det är, passar alla!



2 kommentarer:

  1. Har precis fått hem den, ska bli kul att läsa!

    SvaraRadera
  2. Nu ska jag definitivt se till att läsa den! :)

    SvaraRadera