torsdag 12 december 2013

Rollspelsrecension - Spelet om Morwhayle

För inte så länge sedan fick jag ett fint litet paket på posten, Spelet om Morwhayle - ett nyutgivet rollspel baserat på Peter Bergtings böcker "Legenden om Morwhayle".
Jag var inte sen med att snabbt ringa rollspelspolarna för att sedan dyka upp hos dem för att sätta mig in i det nya äventyret...

Kvaliteten på spelet var förvånansvärt bra, de två böckerna (regelbok och äventyrsbok) var fint illustrerat med passande bilder, pappret var blankt och hela boken var i färg. Bara det var fantastiskt. Jag älskar när folk lägger ner tid på spel/böcker/vad som helst så att de blir så underbart bra.

Förutom de två innehållsrika böckerna så följde det även med 5 stycken tärningar, kort sammanfattning av reglerna samt karaktärshäften med roller man kunde välja. Totalt fanns de 7 stycken olika blad med roller men varje blad var utformade så att det fanns flera olika alternativ man kunde välja. T.ex om karaktären skulle vara lång, kort, ha magiska krafter osv. Allt för att ge spelaren en mer unik spelupplevelse och det var verkligen super. Det var ingenting färdigt, så karaktären blev personlig men det tog heller inte flera timmar att komma på namn, utseende och färdighet vilket det brukar göra i "vanliga rollspel". Detta gjorde att man kunde börja spela omgående och kastas in i Morwhayles hisnande äventyr.

Bra var även att spelet var "nytänkande" och man hade en slags frihet genom hela äventyret, även ifall detta förde med sig vissa minus.
Något som dock förvånade mig var att bokens huvudkaraktärer Arteil och Malda inte var valbara eller med i äventyret, detta dock förståeligt eftersom att spelet utspelar sig 50 år innan berättelse men ändå lite vemodigt och trist. Jag hade hoppats på att få återse hjältarna igen.

Under tiden som vi spelade (2-3 timmar) så gick tiden väldigt fort, vi skrattade ofta och hade roligt åt alla galna spårningar och tvistar som spelet förde med sig. Det var riktigt roligt att testa ett nytt spel med ett gott sällskap. Vi var totalt 3 personer, som satt tillsammans vilket är en rekommenderad storlek. Helst ska man vara minst 4 stycken totalt men det spelade ingen roll, speciellt eftersom att det var min debut att berätta och leda hjältarna genom spelet.

Det enda jag uppfattade som var dåligt med spelet var det ologiska regelsystemet som verkligen krånglade till allt. Jag fick läsa regelboken flera gånger (och somnade två gånger under dessa omläsningar) men förstod ändå knappt någonting och detta skulle ändå vara ett nybörjarrollspel. Det kändes som om mycket var utelämnat och det var svårt att få till ett flytande spel utan att vara tvungen att stanna för att läsa reglerna. Varför inte förenkla det hela genom att ta det vanliga, grundreglerna som de flesta rollspel använder sig av? Eller som en av mina spelkamrater beskev det: Why reinvent the wheel? 

Så i övrigt var jag mäkta imponerad över den tid, illustrationer och kvalité man lagt ner på spelet men en aning besviken på reglerna, det hade varit tusen gånger roligare om det varit ett enklare system.
Extra plus för att det följde med så mycket i köpet (tärningar osv), rekommenderas för alla, gamla som unga, stora som små, riktigt roligt rollspel!

Betyg:
Koncept och spelet i helhet:

3½ av 5 vargar

Regler:
1½ av 5 vargar

Blev du sugen på att spela?
Läs mer om spelet och Förlaget Fria Ligan här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar